Als je de persconferenties of de interviews van het Nederlands Elftal bekijkt geeft iedere speler aan trots te zijn over de inzet van het gehele team, de jongere spelers en daarbij de vooruitziende blik van de bondscoach. Perschef Kees Jansma zorgt voor een eenduidige communicatie naar buiten.
Ook wij doen het iedere dag, veelal op ad-hoc basis en we zien allemaal het belang; dan is het toch gek, dat we niet voldoende aandacht besteden aan- en tijd investeren in goed opgezette en professionele communicatie?!
Voor een professionele en eenduidige manier van communiceren is voor bedrijven een communicatieplan een must. Het ontbreken van tijd en expertise zijn de belangrijkste redenen om communicatie maar als ad-hoc activiteit te blijven of te moeten zien.
Het inhuren of kopen van expertise en tijd wordt (onterecht) als te duur gezien. Een goed communicatieplan verdient zich immers vanzelf weer terug. Mocht het puur op expertise aankomen kunt u altijd de keuze maken om met behulp van een coach zelf het plan of een gedeelte daarvan te schrijven.
Het communicatieplan zorgt ervoor, dat communicatie niet langer een ad-hoc activiteit blijft. Het zorgt voor een structurele aanpak van communicatie voor bijvoorbeeld een jaar of soms langer. Daarnaast zorgt het voor meer samenhang tussen de verschillende zaken, die u wilt communiceren met uw doelgroep(en) gedurende deze periode. Een communicatieplan is wel een dynamisch plan.
Ook zorgt het communicatieplan voor helderheid voor uw eigen mensen over bijvoorbeeld de wijze waarop, wat en wanneer er gecommuniceerd wordt.
Maak het verschil in communicatie; schrijf een communicatieplan!
123commercie: trotse volger van Oranje.